CHRISTIAN SCOTT “Ferint sensibilitats”

CHRISTIAN SCOTT

“Ferint sensibilitats”

Christian Scott és el músic de moda del jazz actual. L’últim cop d’efecte del trompetista de Nova Orleans és diu Yesterday You Said Tomorrow: un treball gravat en el llegendari estudi d’en Rudy Van Gelder, on Scott desxifra les seves constants vitals amb un maridatge d’influències clàssiques i emotives textures contemporànies que delimiten noves fórmules per al jazz. Sens dubte, un tipus dotat per ferir sensibilitats.

 

Image

Christian Scott, Festival de Jazz Terrassa 2011 (foto©Quim Cabeza)

 

De ben petit que se li veia el llautó. La seva mare mai va dubtar de les evidents capacitats musicals del seu fill; per com escoltava la música, per com desxifrava els instruments, pel seu interès voraç envers el jazz…: “La meva mare sempre estava escoltant música. Fa anys, anant en cotxe amb ella, recordo que vaig embogir escoltant alguna cosa del meu tiet, en Donald Harrison. De fet, aquell mateix dia va entendre el meu interès per la música. Com també recordo quants dies varem passar -jo i la meva mare- asseguts a la taula de la cuina fent els deures de música…”, explica.

Ser eclèctic és un factor determinant que en molts casos esdevé per herència; en el seu cas, també per una intensa inquietud intel·lectual: “Sempre he escoltat molta música! Així que tinc influencies musicals que provenen dels clàssics del jazz com Clifford Brown, Miles Davis i el seu llegendari Kind of Blue, John Coltrane, Dizzy Gillespie…, però també del hip hop, el soul i el R&B. Com també m’agrada Chopin, Tchaikowsky, Bach… o Hendrix, AC/ DC i Bob Dylan”.

Donald Harrison, Jr -excel·lent saxofonista i oncle del trompetista-, va ser una inspiració i una escola per un jove Scott amb ganes de menjar-se el món: “Amb el meu oncle vaig tenir la primera experiència professional dins la música; amb catorze o quinze anys vaig començar a tocar amb la seva banda. De fet, vam estar dos anys de gira continua; temps que vam aprofitar per gravar el que ha estat el meu primer disc d’estudi, Paradise Found (Fomp, 1999). Uns anys més tard i desprès d’haver tornat del Berklee College of Music de Boston, Real Life Stories (Nagel Heyer, 2002) va significar un gran repte per mi i el primer cop que em vaig sentir “músic professional”. Fa quatre anys, Survivor (Nagel Heyer, 2006) va suposar la nostra tercera col·laboració; un disc molt diferent als altres, amb diferents cares, molt ric en matisos…”, explica.

Rewind That (Concord Jazz, 2006) va representar el seu primer treball personal i un còctel de influencies amb grans carregues de sinceritat per un jove de 22 anys. En directe, el disc va comptar amb col·laboradors d’excepció com Mos Def, Jill Scott o X-Clan. “Signar amb  Concord Jazz ja va ser un gran repte en si mateix. Encara que era molt jove quan em vaig enfrontar a Rewind That, haig de reconèixer que en guardo un gran record. En aquest disc apareixen moltes coses, sentiments barrejats… suposo que un resum de  com em sentia en aquell moment”, comenta el trompetista.

Anthem (Concord Jazz, 2007) (“Adaptació antediluviana” inspirada en el devastador “Katrina”) va significar -pel seu plantejament, la seva trama creativa, l’exigent treball de grup i una filera de premis que ho reafirmen- un punt d’inflexió dins la seva carrera professional: “Vaig intentar escriure alguna cosa representativa del que estava passant en aquell moment i que tant directament m’havia tocat viure. De fet, i veient que tot plegat m’estava afectant emocionalment i creativament, vaig decidir que aquesta afecció fos inspiradora. Reconec que Anthem és un disc instintiu i una reacció excepcional envers una experiència única i despietada que em va canviar la vida i la perspectiva de tot plegat. Quasi un gest d’impotència. Durant el procés creatiu, vaig tenir la sensació de posar música a alguna de les imatges que veia. També el fet de gravar el disc amb el meu propi disseny de trompeta va fer-lo especial. És cert que aquest disc va ser adulat i reconec que els premis estan bé, però no cal fer-ne un grà massa”, recorda.

Live at Newport (Concord Records), un directe gravat el 9 de agost de 2008, en el JVC Jazz Festival de Newport va significar el quart treball del trompetista i un altre manera de enfocar el millor del seu repertori en doble format d’imatge i so. “Em venia de gust fer-ho. A més, tot plegat es va posar de cara per poder gravar en condicions a Newport…”, diu.

Un graó més, un títol eloqüent i tot un recull de bones intencions; això és Yesterday You Said Tomorrow (Universal, 2010). “Amb el títol volia captar la connexió -quasi inseparable- que per a molts músics existeix entre la influencia de la musica amb la qual s’han format, es a dir, els clàssics i el present. Crec que alguns temes dibuixen prou bé aquest fet i donen sentit al títol. Volia recollir l’essència de la música feta als seixanta amb conceptes més actuals i les possibilitats tècniques d’ara. Així, gravar en uns estudis com els Van Gelder Studios va representar tota una garantia. A més, en Rudy (Rudy Van Gelder) és un tipus amb un bagatge brutal i amb un gran talent dins l’estudi. Tot sembla molt més fàcil al seu costat; no és el típic enginyer que et marca en excés ni tampoc el prototip de productor que tot li sembla bé”, analitza.

El seu talent musical és immediatament proporcional a la seva implicació social. De fet, Christian està, des de fa anys, involucrat en tot tipus de projectes educatius i socials. “L’educació és fonamental. És molt important que la gent jove estigui activa, fent coses útils… Si no els motives, es passaran el dia veien la televisió o perdent el temps amb la consola; necessiten estímuls per reaccionar i la música és un reactiu perfecte contra l’apatia per què et remou la teva part creativa i et fa pensar”, conclou.

Abans de tancar l’entrevista, li recordo el seu recent pas pel Jamboree on, i arrel del cinquanta aniversari de la sala barcelonina, penja una magnifica fotografia d’en Christian Scott d’una de les seves parets. Un honor que em reafirma.

Responder

